Guides

Sådan bekæmper du tør skede

Kender du det? Den sviende, brændende fornemmelse, der får dig til at holde vejret, når du tisser? Den smertefulde, uoverskuelige cykeltur til arbejde? Den sandpapirs-agtige pine fra helvede “dernede”, når du har sex (og totalt manglende lyst til alt, der bare lugter lidt af lagen-action)? Så lider du med stor sandsynlighed af tørre skedeslimhinder. Men bare rolig. Du er LANGT fra alene. Og der er heldigvis masser af gode råd til dig, der har det, som om Sahara-ørkenen er flyttet ind mellem dine ben. Her får du nemlig den ultimative opskrift på, hvordan du kommer de uønskede, frygtindgydende tørre slimhinder til livs.

Symptomer på tørre slimhinder i skeden

Når du ikke er tilstrækkelig fugtig og smurt forneden, føles dit underliv tørt og irriteret, og selv de mest almindelige hverdagsaktiviteter som fitnesstræning, cykelture eller sex med din partner synes pludselig helt uoverskuelige. De tydeligste tegn på, at du har tørre slimhinder i skeden, er:

  • Kløe og irritation
  • Sviende eller brændende fornemmelse når du tisser
  • Smerte og ømhed i og omkring skedeåbning og kønslæber
  • Pletblødning i forbindelse med sex
  • Manglende sexlyst

Tørre slimhinder sætter ikke bare en naturlig stopper for et velfungerende, nydelsesfuldt sexliv. Skedetørhed kan – hvis du ikke får ordentligt bugt med den – påvirke dit humør og din generelle livskvalitet ganske betragteligt.

Derfor oplever du tørhed i skeden

Det er (desværre) en ret udbredt myte, at tørhed i skeden kun rammer kvinder i overgangsalderen. Tørre skedeslimhinder er en yderst hyppigt forekommende tilstand, som rammer kvinder i alle aldre. Misforståelsen skyldes, at langt den mest almindelige årsag til problemet er et drastisk fald i østrogenniveauet i forbindelse med menopause.

Men tørre slimhinder i skeden kan faktisk også skyldes:

  • Fysisk og psykisk stress
  • P-piller (nedsætter den naturlige produktion af østrogen)
  • Overdreven intimvask (ødelægger skedens naturlige bakterieflora)
  • Medicin (penicillin, antidepressiva og allergimedicin udtørrer kroppens slimhinder – også skedens)
  • Amning (bevirker et midlertidigt stop i ægløsning, menstruation og østrogenproduktion)
  • Spiseforstyrrelser (udeblivelse af menstruation)

Og for at gøre ondt værre så er slimhinder ekstra modtagelige over for infektioner og bliver nemmere beskadiget, så der opstår rifter og sår.

Sex er den bedste kur

Det kan virke ironisk, at sex er den bedste medicin, når det er det sidste, dine tørre slimhinder har lyst til. Men faktum er, at jo mere seksuelt aktiv du er, desto stærkere, sundere og fugtigere bliver dit underliv. Regelmæssig sex øger nemlig blodgennemstrømningen til dine nedre regioner og stimulerer de kirtler, der gør dig i stand til at producere naturligt smøremiddel i skeden.

Prioritér forspillet

Tør-slimhinde-regel nummer 1: Et godt, langt forspil er alfa omega for en god sexoplevelse, når du lider af smerte og irritation i og omkring skeden. Prioritér derfor jeres forspil højt, hvis I har planer om at dyrke sex. Læg for eksempel ud med at give hinanden en lækker, erotisk massage, der sætter skub i din blodcirkulation og lyst, så du er grundigt “varmet” op, inden I har samleje. Husk, at sex er meget andet end penetration. Føler du alt for stort ubehag, må I være sammen på andre måder.

Glidecreme, glidecreme, glidecreme

Hjælp fugtigheden i din vagina godt på vej med en fløjlsblød glidecreme i god kvalitet. Hold dig for en sikkerheds skyld fra dem, der indeholder duft og smag, så du ikke provokerer dine slimhinder unødigt. Den oliebaserede og skånsomme glidecreme fra YES er udviklet specielt til sarte og tørre slimhinder. Den hjælper med at genoprette den naturlige surhedsgrad i din skede, virker plejende på vævet i og omkring vagina og er 100 % fri for hormoner og parabener.

OBS! Skal du bruge glidecreme sammen med kondomer eller legetøj, skal du vælge en vandbaseret én af slagsen, da olie- eller silikonebaseret smørelse kan nedbryde den PVC, silikone og latex, legetøjet er fremstillet af.

Brug erotisk legetøj

Hvis sex med en partner er udelukket eller for smertefuldt, kan du i stedet bruge en lille vibrator til at stimulere dig selv med (og gerne med jævne mellemrum), så du hurtigere kan genvinde din skedes vanlige modstandskraft og fugtighed.

Knib dig fra tørhed (og til et bedre sexliv)

Knibeøvelser og bækkenbundstræning øger – ligesom regelmæssig sex – blodgennemstrømningen i dit underliv og bækkenbundsområde. Øget blodgennemstrømning og -cirkulation sikrer, at der kommer tilstrækkelige mængder af østrogen til dine skedevægge, mens styrkelse af muskulaturen hjælper med at holde din vagina elastisk og fugtig.

Faktisk er muskulaturen i din bækkenbund ikke blot ansvarlig for de sammentrækninger, du oplever i underlivet, når du har orgasme – den styrer også dine nerveenders forbindelse til klitoris. Hvis dine bækkenbundsmuskler er slappe eller svækkede, er du dermed i større risiko for at udvikle skedetørhed og vil generelt have sværere ved at blive ophidset og opnå maksimal nydelse under sex. En sund bækkenbund giver de bedste betingelser for et sundt sexliv. Start eventuelt ud med at træne din bækkenbundsmuskulatur med de begyndervenlige mini-bækkenbundskugler fra LELO, hvor du har mulighed for at øve dig med én kugle og stille og roligt avancere til to, når du føler dig parat.

I tvivl om, hvordan du kommer i gang? Så læs vores step-by-step guide til bækkenbundstræning.

Østrogenbehandling?

Lider du af tilbagevendende smerte, svie, kløe og tørhed forneden, skal du altid konsultere egen læge. Dit problem kan være forårsaget af manglende østrogenproduktion, og din læge kan hjælpe og rådgive dig om medicinske behandlingsmuligheder, hvis du er særligt hårdt ramt.

Det kan du (også) gøre for et sundere underliv

Når du først har fået bugt med de tørre slimhinder (hurra!), er der faktisk en hel del, du kan gøre i hverdagen for at forhindre problemet i at opstå igen. Og som bonus holder du dit underliv (og sexliv) glad, stærkt og sundt for fremtiden.

Drop sæbe og parfume

Selvfølgelig skal hygiejnen “dernede” være i orden, men faktisk er din skede designet så snedigt, at den langt hen ad vejen rengør sig selv. Det bedste, du kan gøre for at holde din vagina ren, er at skylle den med lunkent eller varmt vand – uden sæbe! Overdreven hygiejne med sæbe tørrer nemlig dine slimhinder endnu mere ud, end de allerede er i forvejen, og det kan medføre endnu voldsommere kløe og irritation. Hvis du absolut vil bruge sæbe (det gælder også i karbadet), så vælg én, der har en lav pH-værdi, som eksempelvis intimsæben fra Vivag. Skift som minimum også det parfumerede skyllemiddel og vaskepulver, du bruger til at vaske dit undertøj med, ud med parfumefri varianter.

Skip intimbarberingen

Når du fjerner din kønsbehåring, gør du øjeblikkeligt dine nedre regioner langt mere modtagelige over for bakterier udefra. Gør dig selv en tjeneste, og lad håret stå for en stund – i hvert fald indtil dit underliv er i normal balance igen.

Brug menstruationskop

Almindelige trusseindlæg, bind og tamponer er forsynet med en imprægneret overflade, der kan forårsage kløe, svie og irritation. Et godt og mere slimhindevenligt alternativ til bind og tamponer er menstruationskoppen, som ikke udtørrer dig forneden. OrganiCup er produceret i allergivenlig og latexfri medicinsk silikone. Koppen er både nem og hygiejnisk at bruge, holder dig frisk, ren og lugtfri døgnet rundt og forhindrer vaginal udtørring.

Skift til bomuldstrusser

G-streng og blondetrusser er no-go’s, hvis du døjer med tørhed “dernede”. De gnaver og skaber unødig (og smertefuld!) friktion omkring skedeåbning og kønslæber. En god, bred bomuldstrusse er både sundere og rarere for underlivet end syntetiske stoffer og blonder, da det sikrer en mere optimal varmeafledning (og bakterier trives, som du sikkert ved, bedst i et varmt, indelukket miljø). Og nu vi er ved det; gå også en stor bue uden om stramme jeans, læderbukser eller nylonstrømper, der absolut heller ikke gør noget godt for hverken temperatur eller komfort down there.

Sov med numsen bar

Faktisk har dit underliv så godt af varmeafledning og frisk luft, at du med fordel kan smide trusserne om natten og sove med numsen bar.

Skær ned på sukkeret

Hvis du vil have et sundt underliv, så hold lidt igen med slik, kage og sukkerholdige snacks og drikkevarer. Når dit blodsukker stiger, øges koncentrationen af sukker nemlig også i din skedes slimhinde, og det er ren guf for bakterier og skedesvampe, der risikerer at formere sig med lynets hast og skabe alvorlig ravage mellem dine ben.

TEST