Guides

Forebyg slap bækkenbund

Du har måske hørt at bækkenbundstræning er godt for kvinder der vil undgå at få en slap bækkenbund, men ved du også, at særligt gravide kvinder kan ha’ stor glæde af at træne deres bækkenbund?

Musklerne i bækkenbunden hjælper nemlig til, når barnet bevæger sig ned igennem bækkenet, under fødslen. Når barnet skal presses ud, skal musklerne i bækkenbunden være afspændte og derfor kan det være en god ide at træne og afspænde bækkenbundsmuskulaturen under graviditeten. Træningen kan desuden ha’ den gevinst, at din bækkenbund bedre kan strække sig og slippe spændinger.

Træner du din bækkenbund under eller efter graviditeten kan du desuden halvere risikoen for inkontinens. En stærk bækkenbund kan også mindske faren for forskellige former for fremfald under og efter fødselen. Og sidst, men bestemt ikke mindst, så kan bækkenbundstræning give både dig og din partner bedre sex.

Trods så mange og store fordele, har en undersøgelse fra Aarhus Universitetshospital i Skejby vist, at kun omkring halvdelen af alle førstegangsfødende træner deres bækkenbund.

Hvor meget man træne bækkenbunden under graviditet

Der er forskellige anbefalinger med hensyn til træning af bækkenbunden, men som udgangspunkt vil du ha’ gavn af at træne et par gange om ugen. I de sidste fem til seks uger op til terminen er det særligt vigtigt med de afslappende og udstrækkende øvelser, og det kan være en fordel at lave dem dagligt.

Tip: Hvis du kombinerer dine daglige bækkenbunds øvelser med massage af dit mellemkød, så kan du øge både blodgennemstrømningen og musklernes fleksibilitet. Resultatet: Du kan være med til at forebygge bristninger under fødslen. Hvis du er usikker på om du træner rigtigt, eller om du træner for meget eller for lidt, så rådfør dig altid med dit sundhedspersonale. Sammen kan I se på hvad der passer bedst til din individuelle situation.

Hvordan træner jeg min bækkenbund?

Teneo_DUOHvis du vil forebygge en slap bækkenbund findes der en lang række forskellige bækkenbundskugler, der med fordel kan bruges til træningen.

Der er både kæder med flere kugler sammenenkelte kugler og små sæt med vægte man kan bruge som ens træning skrider frem og man strammer bækkenbunden op.

Hvis du vil gøre bækkenbundstræning sjovere kan du tilsætte lidt vibrationer og få øjeblikkelig belønning for din træning.
Prøv et Odeco Leila Pressure Egg, der er et trykfølsomt vibrator æg, der skruer op for vibrationerne, når du klemmer om det.

Læs vores guide til bækkenbundstræning her. Du kan også få hjælp til at vælge de bækkenbundskugler, der passer dig bedst. Læs ”Bækkenbundskugler – hvilke skal du vælge?” eller kontakt os på service@sinful.dk.
I forhold til bækkenbundstræning er et godt tip, at du kan træne i dagens små pauser eller mens du laver andre ting. Træn f.eks. mens du børster tænder eller laver mad, mens du står i kø i supermarkedet eller mens du venter på bussen.

Kom i form efter graviditeten

Graviditet og fødsel er hårdt for kroppen og det er derfor ikke unormalt med en slap bækkenbund, når barnet er kommet til verden. Med bækkenbundstræning får du hurtigere din bækkenbund tilbage i form og du kan begynde kort efter fødslen. Knib musklerne sammen så det ikke er ubehageligt, indenfor din smertegrænse.

TEST